Saturday, 16 August 2014

Ghazwah Bani Quraizhah – Perang Terhadap Pengkhianat Negara

Mungkin ramai yang sudah tahu serba sedikit tentang apa yang berlaku disebalik peristiwa antara umat Islam dan golongan Yahudi Bani Quraizhah. Disini kami bukanlah ingin memaparkan sirah secara panjang lebar berkenaan dengan peristiwa ini.

Namun cukuplah dengan sudut pandang yang jelas tentang peristiwa ini untuk diambil sebagai satu kesimpulan yang tepat dalam menangani isu yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak yang mengatakan bolehnya membunuh dan menyembelih tawanan perang.

Peristiwa ini berlaku selepas perang Ahzab (Khandak) semasa kaum muslimin baru sahaja pulang dari berperang dengan kaum kafir Quraish dan sekutu-sekutu mereka. Semasa baginda Rasulullah SAW dan para sahabat sedang berehat-rehat dan membersihkan diri maka datang Jibrail as menemui baginda ;

Malaikat Jibril berkata kepada Rasulullah, ‘Apakah engkau telah meletakkan senjata, wahai Rasulullah?’. Rasulullah menjawab, ‘Ya’. Malaikat Jibrail berkata, ‘Para malaikat belum meletakkan senjata. Hai Muhammad, sesungguhnya Allah SWT memerintahkanmu berangkat ke Bani Quraizhah. Aku juga akan pergi untuk menggoncang mereka‘. Setelah itu, Rasulullah SAW., memerintahkan penyeru untuk berseru kepada kaum muslimin, ‘Barangsiapa mendengar dan taat, ia jangan sekali-kali mengerjakan solat Asar kecuali di Bani Quraizhah.’

Rasulullah SAW telah mengerahkan 3000 tentera kaum muslimin dalam ekspedisi ke Perkampungan Bani Quraizhah yang terletak di sebelah selatan Madinah ini. Semasa kaum muslimin tiba di sana kaum Yahudi Bani Quraizhah tidak menentang dan Rasulullah SAW memulakan pengepungan terhadap perkampungan itu selama 25 hari.

Ketakutan yang dialami oleh yahudi Bani Quraizhah semakin membuak-buak dan akhirnya mereka terpaksa akur kerana tidak mampu lagi untuk bertahan dan melakukan apa-apa tindakan susulan akibat dari pengepungan itu.

Pemuka yahudi Ka’ab Bin Asad tahu bahawa tentera-tentera Rasulullah Saw tidak akan berganjak daripada terus mengepung mereka. Lalu dia menerangkan situasi rumit yang dihadapi mereka dan memberikan 3 pilihan sama ada ;

(1) mengikut Muhammad dan membenarkannya (masuk Islam) ,
(2) bertempur dengan kaum muslimin ,
(3) menyerah diri dan menerima keputusan Rasulullah SAW.

Bani Quraizhah memilih untuk menyerah diri dan meletakkan semua keputusan tersebut kepada baginda SAW. Tatkala itu datang suku Aus untuk berunding dengan Rasulullah SAW berkenaan dengan status Bani Quraizhah. Ini kerana Yahudi Quraizhah adalah sahabat baik kepada kaum Aus dan diantara mereka mempunyai kaum kerabat.

Kaum Aus berharap kepada baginda agar bersikap lembut terhadap Bani Quraizhah dan memutuskan persoalan ini dengan baik seperti mana tindakan Rasulullah SAW terhadap sahabat kaum khazraj (Yahudi Bani Qainuqa’) yang dihalau dari Madinah kerana melanggar perjanjian dengan Rasulullah SAW.

Mendengar kenyataan tersebut maka Rasulullah SAW bertanya adakah mereka rela sekiranya urusan(penghukuman) ini diserahkan kepada orang yang daripada kaum mereka sendiri. Lalu mereka pun bersetuju dan baginda SAW melantik Sa’ad bin Mu’adz sebagai Qadhi.



Daripada peristiwa ini kita boleh memahami bahawa apa pun keputusan yang bakal diputuskan oleh Sa’ad bin Mu’adz ini merupakan perkara yang diredhai sendiri oleh kaum Yahudi dan sahabat mereka dari kaum Aus.

Sebagai Qadhi ketika itu Sa’ad memutuskan agar dibunuh lelaki-lelaki yang baligh sebagai hukuman kerana mengkhianati Negara Islam yang sepatutnya mereka jaga dan lindungi daripada ancaman musuh. Serta kerana mereka memutuskan perjanjian dengan Rasulullah SAW dan kaum muslimin.

Kemudian Rasulullah SAW menyatakan bahawa apa yang diputuskan ini adalah sesuai dengan keputusan Allah SWT. Jadi peristiwa ini bukanlah PERANG diantara dua pihak dan hukuman memenggal kepala kaum yahudi Bani Quraizhah ini bukanlah hukuman kepada tawanan perang.

Tetapi ini semua adalah akibat daripada pengkhianatan mereka yang berkomplot dengan orang-orang kafir semasa Perang Ahzab. Apa yang mereka cuba lakukan adalah dengan melemahkan benteng kaum muslimin dari arah belakang tatkala Madinah sedang dikepung oleh tentera kafir supaya dapat menghancurkan kota Madinah.

Berdasarkan paparan mengenai kisah itu tadi maka kita boleh simpulkan kepada 4 perkara.

1) Berlakunya peristiwa ini adalah selepas Perang Ahzab bukan semasa perang sedang meletus antara dua pihak yang berseteru.

2) Pengepungan itu dilakukan di Perkampungan Bani Quraizhah yang merupakan tertangga yang sudah mengikat perjanjian dengan Negara Islam. Jadi kawasan itu adalah termasuk sebahagian dari wilayah kekuasaan Islam.

3) Dan kes ini berlaku setelah fakta yang mereka berkhianat terhadap Negara Madinah Rasulullah SAW

4) Adanya Qadhi yang menghukum yakni Sa’ad bin Mu’adz yang dipersetujui oleh semua pihak.

5) Mereka juga telah diberi pilihan untuk masuk Islam Islam, berperang, menyerah dan dihakimi.

Jadi inilah yang kami katakan bahawa apa yang berlaku kepada Bani Quraizhah adalah berkenaan dengan hukum pengkhianatan. Bukannya hukum tawanan perang biasa lagi pula ianya berlaku di dalam kawasan Daulah bukannya diluar daulah sehingga kita boleh justify ini adalah perang. Yang berlaku disini adalah permasalahan antara Negara dengan rakyat bukan negara dengan negara.


Ulama berpendapat hukuman bunuh kepada pengkhianat, sebagaimana Rasulullah SAW tidak menafikan hukuman bunuh untuk Hatib bin Abi Baltaah apabila membocorkan kedudukan tentera kaum Muslimin yang bergerak untuk fathul Mekah.

Lantas Saidina Umar Al-Khattab yang hadir bersama di majlis itu meminta Rasulullah membenarkannya untuk memancung HAB. Sayidina Umar mengatakan HAB adalah seorang yang munafik. Rasulullah s.a.w. menjawab Sayidina Umar dengan berkata bahawa HAB adalah seorang 'ahli badr' (yang telah menyertai perang Badr). Rasulullah berkata lagi kepada Sayidina Umar: "Kamu tidak tahu, moga-moga Allah memberi kedudukan kepada orang yang menyertai perang Badr." Nabi berkata pula kepada HAB: "Buatlah apa yang kamu suka, aku telah memaafkan kamu." Bersebab dari peristiwa ini, turunlah ayat Al-Quran (Al-Mumtahanah, ayat 1) yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul."

Islam datang dan membenarkan hukuman ini dan ianya menjadi salah satu hukuman di dalam Islam yang termasuk dalam sistem Uqubat. Bahkan dari dulu lagi bahawa antara hukuman antarabangsa adalah bunuh atau penjara seumur hidup untuk aktiviti Pengkhianat Negara (Traitor) atau Treason. 

Semoga tulisan ini dapat menjernihkan pemikiran umat Islam, berkenaan Hukum Uqubat dalam Islam tentang TREASON, dan tidak sewenang-wenangnya membunuh manusia yang kalah dalam peperangan dengan alasan peristiwa pemenggalan leher Bani Quraizah ini.

 

2 comments:

  1. assalam, harap tuan blogger rujuk tafsir surah al anfal ayat 67

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam, Tiada kaitan ayat ini dengan surah alanfal:67 kerana pengepungan tidak sama dengan isu peperangan terbuka. :D

      Delete