Wednesday, 20 August 2014

Hukuman Bunuh Ke Atas Tawanan Perang ?


1. Status hukuman ke atas tawanan perang dijelaskan di dalam Al-Quran surah Muhammad ayat:4

فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

“Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir (di medan perang) maka pancunglah batang leher mereka. Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berhenti. Demikianlah, apabila Allah menghendaki niscaya Allah akan membinasakan mereka tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. Dan orang-orang yang gugur pada jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka.

2. Maka dari sini hukuman ke atas tawanan perang yang ditunjukkan Nas adalah Mann (Bebaskan) dan Fida' (Terima Tebusan). Tidak ada hukuman lain selain yang DUA ini.

3. Adapun yang mengatakan boleh membunuh tawanan perang berdasarkan dalil 8:67 sebenarnya pandangan tersebut perlu diteliti. Sebab mereka menggunakan asbab Nuzul ayat itu untuk menarik hukum. Dengan melihat kepada perbezaan pendapat antara Umar RA dan Abu Bakar RA.

4. Asbab Nuzul bukanlah hukum itu sendiri tetapi sebagai keterangan kepada kita untuk memahami peristiwa ayat tersebut diturunkan. Hukum diambil daripada teks Nas bukan asbab Nas. Kaedah Syara’ yang masyhur Al-ibrah biUmumi lafzi la bikhusus sabab, - Pengajaran diambil adalah dari Lafaz umum dan tidak terikat dengan sebab khusus.

5. Lagi pula terdapat kontroversi apabila menggunakan hujah Asbabun Nuzul ayat ini untuk ditarik kesimpulan bahawa tawanan perang boleh dibunuh. Ayat itu dikatakan di dalam kitab-kitab tafsir ulama' menyebelahi Umar RA yang berpendapat membunuh semua tawanan perang. Manakala pendapat Abu Bakar RA yang diambil oleh Rasulullah supaya ditebus tawanan ditolak dan kerana itu Allah menegur Rasulullah.

6. Tetapi Rasulullah SAW tetap tidak membunuh kesemua tawanan perang melainkan hanya dua orang yang dibunuh dan itu akan diterangkan selepas ini. Kontroversinya adalah apabila ayat ini dijadikan sebagai dalil pensyariatan hukuman bunuh tawanan perang tetapi dalam masa yang sama Rasulullah SAW tidak membunuh sedangkan ayat itu telah diturunkan. Mustahil bagi Rasulullah SAW yang maksum untuk mengingkari perintah Allah SWT. Kerana itu kontroversi seperti ini perlu membuatkan kita berfikir juga.


7. Mengatakan dalil 8:67 dan 47:4 terdapat percanggahan hukum dan perlu dikompromi sehingga hukumnya ada 3 (bebas, tebus dan bunuh) juga adanya nasikh mansukh adalah tidak tepat. Surah al-Anfal ayat 67 adalah ‘Itab (teguran) kepada Rasul bukan ayat tentang hukum ke atas tawanan perang.

8. Allah SWT berfirman ;

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

9. Dua Ayat tersebut menyentuh kata  أَثْخَنْتُمُوهُمْ  / يُثْخِنَ.  Asal kata ini adalah dari wazan اثخن yakni melemahkan, mengalahkan, melumpuhkan.

Perhatikan ayat tersebut ; 

a)       حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ – sehingga ia dapat melumpuhkan musuh sebanyak-banyaknya di muka bumi

b)      حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ - Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka

10. Sebahagian ulama’ membahaskan bahawa Surah Muhammad:4 selain merupakan dalil hukum tawanan perang ia juga terdapat bagaimana metode atau teknik perang. Kaum muslimin diperintahkan untuk memukul batang leher kaum kafir (memancung) sehinggalah kekuatan musuh melemah dan lumpuh.

11. Jadi, mafhum daripada ayat tersebut adalah, jika kekuatan musuh telah lumpuh, tidak mampu lagi kaum kafir untuk melawan kaum muslimin maka ketika itulah dilakukan penawanan. 

12. Bukanlah maksud di dalam sesuatu battle(mu’ariqah) itu dibunuh semuanya musuh namun cukuplah dengan pembunuhan terhadap sebahagian besar musuh sehingga tidak ada ruang lagi utk mereka melawan. Dengan kata lain, tidak ada penawanan sebelum musuh dinyatakan kalah. Inilah yang dimaksudkan dengan tawanan perang.

13. Di dalam perang Badar, surah al-Anfal;67, teguran Allah SWT kepada Nabi SAW dan kaum muslimin adalah kerana terlalu cepat, tergesa-gesa untuk mengambil harta rampasan dan tawanan perang sebelum musuh lumpuh sepenuhnya.   

14. Kita tahu bahawa kaum muslimin melawan dalam lingkungan 900-1000 bala tentera kaum kuffar dan membunuh lebih kurang 70 orang daripada mereka. 73 orang ditawan manakala yang lain melarikan diri. Kerugian dan angka korban kafir Quraish ketika itu hanyalah dalam lingkungan 14-15%. Jadi inilah mengapa Allah SWT menegur Rasulullah SAW yang sepatutnya membunuh lebih banyak tentera kuffar supaya menambahkan lagi ketakutan di dalam diri kaum kuffar terhadap kaum muslimin sebelum mengambil tawanan perang.


15. Firman Allah SWT ; 
تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”  Maka ayat ini adalah penyempurna kepada teguran Allah SWT disebabkan mengambil tawanan sebelum masanya.

16. Pengajaran ini juga dapat dilihat daripada kekalahan kaum muslimin di perang Uhud, kerana adanya kelompok pemanah kaum muslimin yang melanggar arahan Rasulullah SAW supaya tetap bertahan di atas bukit. Disebabkan mereka terburu-buru untuk mengambil harta rampasan sebelum perang tamat dan kaum kuffar benar-benar menyerah kalah.

17. Maka dalil 8:67 langsung tidak menyentuh soal hukum tawanan perang, sehingga apabila tawanan telah dilakukan maka dalil yang dirujuk terhadap tawanan perang adalah surah Muhammad:4.

18. Kini timbul pula masalah nasikh mansukh. Surah Muhammad atau digelar juga surah Al-Qitaal turun semasa Rasulullah SAW sampai di Madinah. Surah al-anfaal ayat 67 itu turun selepas perang badar tamat. Kami telah jelaskan sebelum ini (lihat point ke-6 diatas) bahawa Rasulullah SAW tidak menghukum mati sebilangan besar tawanan perang tersebut.

19. Sekiranya benar terdapat nasikh mansukh sudah tentu kesemua tawanan perang yang ditawan dibunuh kerana mengikuti hukum yang baru dan meninggalkan hukum yang lama. Hadis Nabi Saw ini menguatkan lagi bahawa Rasulullah SAW tidak membunuh tawanan perang badar ; 

لو كان المطعم بن عدي حيا ثم كلمني في هؤلاء النتنى لتركتهم له

Jika seandainya Muth’im ibn ‘Adi masih hidup, kemudian dia berbicara kepadaku tentang mereka (tawanan perang), maka aku akan bebaskan mereka kerana dia.(HR Muslim)

Dan hadis ini ; 

كان ناس من الأسرى يوم بدر لم يكن لهم فداء فجعل رسول الله صلى الله عليه وسلم فداءهم أن يعلموا أولاد الأنصار الكتابة

Ada diantara tawanan Perang pada hari Badr tidak memiliki tebusan. Maka Rasulullah SAW menjadikan tebusan mereka adalah mengajarkan anak-anak kaum Anshar menulis. (HR Ahmad)


20. Sedangkan apa yang kita dengar bahawa Rasulullah SAW membunuh Utbah bin Muth’im dan Nadhir bin Harits selepas perang badar bukanlah hujah mengenai hukum tawanan perang. Ada ulama’ menjelaskan itu adalah hukum khusus terhadap orang-orang tertentu di dalam perang.

21. Bahkan hukuman bunuh tersebut tidak dilakukan di dalam semua siri peperangan. Hukuman itu adalah terhadap orang-orang WANTED di dalam Islam. Dan ketua negara melihat akan ada ancaman yang lebih besar jika tidak dibunuh orang seperti ini.

22. Utbah bin Muth’im, Nadhir bin Harits, abu Izzah, yang dibunuh mempunyai sebab tersendiri. Jika kita mengkaji Sirah ada beberapa diantara mereka yang murtad kemudian menjadi musuh kepada Islam seperti Ibn Khathal. Dan Rasulullah SAW sebagai ketua negara semasa itu telah menetapkan mereka sebagai orang-orang yang dikehendaki dan halal darahnya. Ikrimah Bin Abu Jahal sebelum masuk Islam turut berada dalam senarai WANTED namun Rasulullah memberi jaminan keamanan kepadanya.

23. Hukum khusus terhadap “Wanted” tidak boleh digunakan sebagai hujah telah adanya alternatif lain untuk menghukum bunuh tawanan perang. Membebaskan tawanan atau mengambil tebusan adalah hukum yang muktamad berdasarkan dalil yang sarih. Sedangkan membunuh orang-orang tertentu itu terserah kepada Ketua Negara kerana dialah yang layak untuk menjatuhkan hukuman dengan pertimbangannya yang sesuai dengan syara’.


24. Kesimpulan dari pembahasan ini adalah, dalil 8:67 dan 47:4 sebenarnya tidak bercanggah. Dan tidak adanya nasikh mansukh terhadap 2 ayat tersebut. Dan tidak boleh menjadikan hukuman TERTENTU terhadap tawanan perang adalah hukum tawanan perang itu sendiri.

25. Seandainya kaum muslimin berjaya mengalahkan Amerika kelak, dan Obama, John Kerry serta yang lain-lain konconya yang merupakan perletak dasar Amerika dalam memusuhi Islam dengan kejahatan dan kekejaman mereka ini ditawan, maka mereka inilah yang layak untuk dibunuh. Tetapi kalau setakat namanya Robert, David, Mutu atau Ah-Cong yang hanya berpangkat prebet, mereka ini dihukum berdasarkan hukum tawanan perang yang telah dinyatakan (Faimma Mannan Ba’du waimma Fida’).

Wallahu A’lam

9 comments:

  1. Maaf, tulisan saudara berdasarkan rujukan tafsir mana?

    ReplyDelete
  2. Hukum Tawanan Perang(Tafsir Ibnu Katsir & Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam) - https://www.evernote.com/shard/s426/sh/6cb58cf2-010b-4e90-91fa-ec89c0027436/27dc21f13b1df0772de93b41cb401a6d

    ReplyDelete
  3. Hukum Tawanan Perang (Prof. Dr. Hamka) - https://www.evernote.com/shard/s426/sh/fa87f842-a2d3-4bb3-aae6-c1af23314593/6b04bbf97257023003290487c4a48630

    ReplyDelete
  4. "Diriwayatkan pula oleh Imam Abu Dawud dalam Sunan-nya, dari
    Ibnu ‘Abbas  , bahwa Rasulullah s.a.w menetapkan tebusan bagi kaum
    Jahiliyyah pada perang Badar sebanyak empat ratus dinar. Dan ketetapan
    hukum terhadap tawanan tersebut terus berlaku. Demikian menurut
    jumhur ulama, yaitu bahwasanya seorang imam(pemimpin) memiliki hak pilih dalam menetapkan hukuman bagi mereka, jika menghendaki, ia boleh membunuhnya sebagaimana yang dilakukan terhadap Bani
    Quraizhah.

    Begitu pula, jika imam mengehendaki, ia juga boleh meminta tebusan
    dari mereka berupa harta benda, sebagaimana yang pernah dilakukan terhadap para tawanan perang Badar, atau bisa juga tebusan tersebut berupa
    pembebasan kaum Muslimin yang menjadi tawanan mereka (tukar menukar tawanan), sebagaimana yang pernah dilakukan Rasulullah s.a.w terhadap seorang budak Wanita dan anaknya yang berada dalam tawanan Salamah bin Akwa’, di mana ia mengembalikan keduanya dan sebagai tebusannya ia mengambil beberapa kaum Muslimin yang berada di tangan orang-orang musyrik. Dan jika menghendaki, maka ia boleh juga menjadikan tawanan itu sebagai budak. Demikian yang menjadi pendapat madzhab Imam asy-Syafi’i dan beberapa orang ulama. Mengenai masalah ini masih terdapat perbedaan pendapat yang lain di antara para imam, yang semuanya telah dikemukakan dalam beberapa kitab Fiqih."

    "Imam asy-Syafi’i menambahkan, di mana ia mengemukakan:
    “Seorang imam diberikan pilihan antara membunuh tawanan, membebaskannya atau meminta tebusan dari para tawanan tersebut.” Masalah
    ini telah diuraikan dalam ilmu furu’. Dan kami telah kemukakan masalah tersebut dalam kitab kami, al-Ahkaam."

    Tafsir Ibnu Katsir

    ReplyDelete
  5. Perintah Allah s.w.t Kepada Rasulullah s.a.w Untuk Berangkat Ke Bani Quraizhah

    Ibnu Ishaq berkata, “Pagi hari, Rasulullah s.a.w. dan kaum Muslimin pulang dari khandaq (parit) dengan tujuan Madinah dan meletakkan
    senjata (istirahat). Pada waktu dhuhur, Malaikat Jibril a.s datang kepada
    Rasulullah s.a.w. Seperti dikatakan kepadaku oleh Az-Zuhri dengan
    mengenakan serban dari kain sutera tebal dan mengendarai baghal’
    yang diberi pelana dari kain sutera. Malaikat Jibril berkata kepada
    Rasulullah s.a.w, ‘Apakah engkau telah meletakkan senjata, wahai
    Rasulullah?’ Rasulullah s.a.w. menjawab, ‘Ya.’ Malaikat Jibril berkata,
    ‘Para malaikat belum pernah meletakkan senjata. Mereka sekarang sedang mengejar kaum tersebut. Hai Muhammad, sesungguhnya Allah s.w.t menyuruhmu berangkat ke Bani Quraizhah. Aku juga akan pergi untuk menggoncang mereka.' Setelah itu, Rasulullah s.a.w. memerintahkan penyeru untuk berseru kepada kaum Muslimin, ‘Barangsiapa
    mendengar dan taat, ia jangan sekali-kali mengerjakan Solat Asar kecuali
    di Bani Quraizhah.’ (lbnu Hisyam berkata, "Rasulullah s.a.w. mengangkat
    Ibnu Ummi Maktum sebagai imam sementara di Madinah.”)

    ReplyDelete
  6. Perang Bani Quraizhah Pada Tahun Ke 5 Hijriyah

    Ali bin Abu Thalib r.a Berada Di Depan Dengan Membawa Bendera Rasulullah s.a.w.

    Ibnu Ishaq berkata, “Rasulullah s.a.w. memposisikan Ali bin Abu
    Thalib barisan hadapan dengan membawa bendera perang dalam
    perjalanan menuju Bani Quraizhah sedangkan kaum Muslimin berjalan di belakangnya. Kemudian Ali bin Abu Thalib terus berjalan dan ketika berada di dekat benteng-benteng, ia mendengar perkataan kotor ditujukan kepada Rasulullah s.a.w. Seketika itu juga ia berbalik arah hingga peranakan kuda dengan keledai.

    Bertemu Rasulullah s.a.w. di jalan. Ia berkata kepada Rasulullah s.a.w. 'Wahai Rasulullah, tidak ada salahnya kalau engkau tidak mendekat kepada orang-orang celaka tersebut.’ Rasulullah s.a.w bersabda, ‘Kenapa begitu? Aku yaking engkau mendengar perkataan kotor yang ditujukan kepadaku?’ Ali bin Abu Thalib berkata, ‘Ya, wahai Rasulullah.’ Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Jika mereka melihatku, mereka tidak akan berkata seperti itu.’ Ketika Rasulullah s.a.w. telah mendekati benteng-benteng mereka, beliau bersabda, ‘Hai saudara-saudara kera, apakah betul Allah telah menghinakan kamu dan menimpakan hukuman kepada kamu?’ Mereka menjawab, ‘Hai Abu Al-Qasim, engkau bukan orang bodoh.’ Rasulullah s.a.w. berjalan melewati beberapa sahabat di Ash-Shaurain sebelum tiba di Bani Quraizhah, kemudian beliau bertanya kepada mereka, ‘Apakah ada seseorang yang melewati kamu?’ Mereka menjawab, ‘Wahai Rasulullah, Dihyah bin Khalifah Al-Kalbi berjalan melewati kami dengan mengendarai keldai putih yang diberi pelana dari kain sutera.’ Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Dia Malaikat Jibril yang dikirim kepada Bani Quraizhah untuk menggoncang benteng-benteng mereka dan memasukkan ketakutan ke hati mereka.’

    Ketika Rasulullah s.a.w. tiba di Bani Quraizhah, beliau berhenti di salah satu sumur Bani Quraizhah di samping kebun mereka yang bernama Sumur Anna (Ibnu Hisyam berkata, “Ada yang mengatakan Sumur Anni.”)

    Setelah itu, kaum Muslimin mendatangi mereka. Bahkan, beberapa orang dari mereka tiba setelah Isya’ dan belum mengerjakan solat Asar kerana berpandukan kepada sabda Rasulullah s.a.w, ‘Ia jangan sekali-kali mengerjakan solat Asar melainkan di Bani Quraizhah setelah solat Isya’. Allah tidak menyalahkan mereka dengan menurunkan ayat Al-Quran atas kejadian tersebut dan Rasulullah s.a.w. juga tidak memarahi mereka. Hadis ini disampaikan kepadaku oleh Abu Ishaq bin Yasar dari Ka’ab bin Ka’ab bin Malik Al-Anshari.”

    ReplyDelete
  7. Pengepungan Rasulullah s.a.w. Terhadap Bani Quraizhah

    Ibnu Ishaq berkata, “Rasulullah s.a.w. mengepung Bani Quraizhah selama dua puluh lima malam hingga mereka menderita dan Allah memasukkan ketakutan ke hati mereka. Huyai bin Akhthab bersama Bani Quraizhah masuk ke benteng mereka setelah orang-orang Quraisy dan orang-orang Ghathafan meninggalkan mereka kerana ingin menepati janji yang ia buat dengan Ka’ab bin Asad.”


    Keputusan Sa’ad bin Muadz r.a

    Ibnu Ishaq berkata, “Kaum Muslimin berdiri menuju Sa’ad bin Muadz dan berkata, ‘Hai Abu Amr, sesungguhnya Rasulullah s.a.w. mengangkatmu untuk memutuskan perkara-perkara keluargamu.’ Sa’ad bin Muadz berkata, ‘Terhadap itu semua, kamu harus komitmen dengan janji Allah bahawa hukum tentang mereka adalah sesuai dengan hukum yang aku keluarkan.’ Mereka berkata ‘Ya.’ Sa’ad bin Muadz berkata, ‘Kamu juga harus komitmen kepada orang yang ada di sini.’ Sa’ad bin Muadz berkata seperti itu sambil menunjuk ke tempat Rasulullah s.a.w. Ia bertindak seperti itu sebagai penghormatannya kepada beliau. Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Ya.’ Sa’ad bin Muadz berkata, ‘Tentang Bani Quraizhah, aku putuskan bahawa orang lelaki mereka dibunuh, kekayaan mereka dibahagi-bahagi, dan anak-anak serta wanita-wanita ditawan’.”

    Ibnu Ishaq berkata, “Ashim bin Umar bin Qatadah berkata kepadaku dari Abdurrahman bin Amr bin Sa’ad bin Muadz dari Alqamah bin Waqqash Al-Laitsi yang berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda kepada Sa’ad bin Muadz, ‘Sungguh engkau telah memutuskan perkara mereka dengan hukum Allah dari atas tujuh langit’.”

    Ibnu Hisyam berkata, “Sebahagian orang yang aku percaya berkata kepadaku bahawa Ali bin Abu Thalib r.a berteriak keras ketika kaum Muslimin mengepung Bani Quraizhah. ‘Hai pasukan iman!’ Kemudian ia dan Az-Zubair bin Awwam maju. Ali bin Abu Thalib berkata lagi, ‘Aku pasti akan merasakan apa yang telah dirasakan oleh Hamzah atau aku pasti membuka benteng mereka.’ Orang-orang Yahudi Bani Quraizhah berkata, ‘Hai Muhammad, kita tunduk kepada hukum Sa’ad bin Muadz’.”

    ReplyDelete
  8. Realisasi Keputusan Sa’ad bin Muadz r.a Terhadap Bani Quraizhah

    Ibnu Ishaq berkata, “Setelah itu, orang-orang Yahudi Bani Quraizhah disuruh turun, kemudian Rasulullah s.a.w. menahan mereka di Madinah di rumah puteri Al-Harits, salah seorang wanita dari Bani An-Najjar. Rasulullah s.a.w. pergi ke pasar Madinah, kemudian membuat parit di sana. Setelah itu, beliau memerintahkan orang-orang Yahudi Bani Quraizhah dibawa ke parit tersebut dan memenggal kepala mereka di dalamnya. Mereka dibawa ke parit tersebut berkelompok-berkelompok, termasuk musuh Allah. Huyai bin Akhthab, Ka’ab bin Asad tokoh Bani Quraizhah bersama enam ratus atau tujuh ratus orang-orang Bani Quraizhah. Ada yang mengatakan bahawa jumlah mereka adalah lapan ratus atau bahkan Sembilan ratus. Orang-orang Yahudi Bani Quraizhah berkata kepada Ka’ab bin Asad ketika mereka dibawa kepada Rasulullah s.a.w. secara berkelompok, ‘Hai Ka’ab, bagaimana pendapatmu terhadap perlakuan Muhammad kepada kita?’ Ka’ab bin Asad berkata, ‘Kenapa kamu tidak berfikir di setiap tempat? Tidakkah kamu lihat dia yang tidak membantah? Bukankah orang di antara kamu yang dibawa kepadanya itu tidak kembali lagi? Demi Allah, inilah pembunuhan.’ Itulah yang terjadi hingga Rasulullah s.a.w. selesai merealisasikan keputusan Sa’ad bin Muadz terhadap mereka.”

    ReplyDelete
  9. Dipetik dari Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam

    ReplyDelete