Tuesday 13 December 2016

Keharaman Riba & Jenis-Jenisnya

Oleh : Muhammad Amin

Larangan Amalan Riba Dalam Kehidupan

Riba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar. Rasulullah SAW telah melaknat orang yang memakan riba, wakil, saksi dan penulisnya. Selain itu, Allah SWT dan rasul-Nya telah mengisytiharkan perang terhadap pelaku riba. Di dalam Kitab an-Nihayah dinyatakan bahawasanya dosa riba itu lebih besar dibandingkan dengan dosa zina, mencuri, dan meminum arak. Imam Syarbini di dalam Kitab al-Iqna’ juga menyatakan perkara yang sama.

Jumhur ulama sepakat mengenai keharaman riba, sama ada jumlah pungutan riba itu sedikit mahupun banyak. Al-Quran dan as-Sunnah secara jelas telah mengharamkan riba ;

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahawa Allah dan rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya”. [TMQ Al Baqarah (2): 279]

Di dalam as-Sunnah, Nabi SAW bersabda:

“Satu dirham riba yang dimakan seseorang, dan dia mengetahui (bahawa itu adalah riba), maka itu lebih berat daripada tiga puluh enam kali zina”. [HR Ahmad dari Abdullah bin Hanzhalah]

“Rasulullah SAW melaknat orang memakan riba, yang memberi makan riba, penulisnya, dan dua orang saksinya. Beliau bersabda; Mereka semua sama”. [HR Muslim]

Pengertian Riba

Secara bahasa, riba bermakna tambahan (al-ziyadah). Sedangkan menurut istilah, Imam Ibnu al-‘Arabi mendefinisikan riba dengan: semua tambahan yang tidak disertai dengan adanya pertukaran ganjaran (barang atau tenaga). Imam as-Suyuthi di dalam Tafsir Jalalain menyatakan, riba adalah tambahan yang dikenakan dalam muamalah, wang, makanan, baik dalam bentuk kadar ataupun waktunya.

Dalam Hasyiyah al-Bujairimi ‘ala al-Khathib disebutkan: “Menurut syariat, riba adalah aqad ke atas sebuah pertukaran tertentu yang tidak diketahui kesesuaiannya dalam timbangan syariat, baik ketika aqad itu berlangsung atau ketika ada penundaan salah satu barang yang ditukarkan, atau keduanya”.



Jenis-Jenis Riba

Terdapat empat jenis riba, iaitu: (1) riba nasi’ah (riba jahiliyah), (2) riba fadhal, (3) riba qardh; (4) riba yadd.

Riba Nasi’ah

Riba Nasi`ah adalah tambahan yang diperolehi kerana penundaan pembayaran hutang untuk dibayarkan pada tempoh yang baru, sama ada ia merupakan denda ke atas kelewatan pembayaran hutang, atau sebagai tambahan untuk hutang yang baru. Dalil-dalil daripada as-Sunnah yang menunjukkan keharamannya ialah:

Nabi SAW bersabda:

“Riba itu dalam nasi’ah”. [HR Muslim dari Ibnu Abbas]

Ibnu Abbas berkata: Usamah bin Zaid telah menyampaikan kepadaku bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Ingatlah, sesungguhnya riba itu dalam nasi’ah”. [HR Muslim]

Riba Fadhal

Riba yang diperoleh daripada manfaat pertukaran barang yang sejenis. Dalil larangannya adalah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.

“Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya’ir dengan sya’ir, kurma dengan kurma, garam dengan garam, sama jenis, sama berat, dan secara tunai. Apabila jenisnya berbeza, juallah sesuka hatimu jika dilakukan dengan tunai”. [HR Muslim dari Ubadah bin Shamit]

“Emas dengan emas, sama timbangan dan sama jenis; perak dengan perak, sama timbangan dan sama jenis. Barangsiapa yang menambah atau meminta tambahan, maka (tambahannya) itu adalah riba”. [HR Muslim dari Abu Hurairah]

“Dari Fudhalah berkata: Aku membeli rantai ketika perang Khaibar dengan harga dua belas dinar. Di dalamnya mengandungi emas dan manik. Setelah aku pisahkan (antara emas dan manik), aku mendapatinya lebih daripada dua belas dinar. Lalu aku sampaikan kepada Nabi SAW. Beliau bersabda, Janganlah menjualnya sehingga dipisahkan (antara emas dengan lainnya)”. [HR Muslim dari Fudhalah]

Dari Said bin Musayyab bahawa Abu Hurairah dan Abu Said berkata:

“Sesungguhnya Rasulullah SAW mengutus saudara Bani Adi al-Anshari untuk bekerja di Khaibar. Kemudian dia datang dengan membawa kurma Janib (salah satu jenis kurma yang berkualiti). Rasulullah SAW bersabda, “Adakah semua kurma Khaibar seperti itu?” Dia menjawab, “Tidak, wahai Rasulullah. Sesunguhnya kami membeli satu sha’ dengan dua sha’ dari al-jam’ (salah satu jenis kurma yang rendah kualitinya)”. Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu lakukan seperti itu, tapi (tukarlah) yang sejenis atau juallah kurma (yang kualiti rendah itu) dan belilah (kurma yang bagus) dengan wang hasil penjualan itu. Demikianlah timbangan itu”. [HR Muslim]


Riba Yadd

Riba yang disebabkan kerana penundaan pembayaran dalam pertukaran barang. Dengan kata lain, kedua belah pihak yang melakukan pertukaran wang atau barang telah berpisah dari tempat aqad sebelum adanya serah terima. Larangan riba yadd adalah berdasarkan hadis-hadis, antaranya:

“Emas dengan emas riba kecuali dibayar dengan tunai, gandum dengan gandum riba kecuali dibayar dengan tunai, kurma dengan kurma riba kecuali dibayar dengan tunai, kismis dengan kismis riba, kecuali dibayar dengan tunai” [HR Bukhari dari Umar bin al-Khaththab]

“Perak dengan emas riba kecuali dibayar dengan tunai, gandum dengan gandum riba kecuali dibayar dengan tunai, kismis dengan kismis riba kecuali dibayar dengan tunai, kurma dengan kurma riba kecuali dibayar dengan tunai“. [Ibnu Qudamah, Al-Mughniy, juz IV, hal. 13]

Riba Qardh

Riba qardh adalah meminjam wang kepada seseorang dengan syarat ada manfaat atau keuntungan yang perlu diberikan oleh penghutang kepada pemiutang. Riba seperti ini dilarang dalam Islam berdasarkan as-Sunnah, di antaranya:

Imam Bukhari meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Burdah bin Musa; ia berkata, “Suatu ketika, aku mengunjungi Madinah. Lalu aku berjumpa dengan Abdullah bin Salam. Lantas orang ini berkata kepadaku: ‘Sesungguhnya engkau berada di suatu tempat di mana amalan riba telah meluas. Apabila engkau memberikan pinjaman kepada seseorang lalu ia memberikan hadiah kepadamu berupa rumput kering, gandum atau makanan ternak, maka janganlah diterima. Sebab, pemberian tersebut adalah riba”. [HR Bukhari]

Imam Bukhari di dalam Kitab Tarikhnya, meriwayatkan sebuah hadis dari Anas ra bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Apabila ada yang memberikan pinjaman (wang atau barang), maka janganlah ia menerima hadiah (dari yang meminjamkannya)”. [HR Bukhari]

Hadis di atas menunjukkan bahawa peminjam tidak boleh memberikan hadiah kepada pemberi pinjaman dalam bentuk apa pun, apatah lagi jika si peminjam menetapkan adanya tambahan ke atas pinjamannya. Larangan ke atas riba qardh juga berdasarkan kaedah ushul fiqh, “Kullu qardh jarra naf’an fahuwa riba”. (Setiap pinjaman yang menghasilkan keuntungan adalah riba). [Sayyid Saabiq, Fiqh al-Sunnah, edisi terjemahan; jilid 12, hal. 113]

Praktis riba yang sering dilakukan oleh bank adalah riba nasi’ah, dan riba qardh. Seorang muslim wajib menjauhi amalan riba yang merupakan amalan yang mungkar dan pelakunya dilaknat oleh Allah SWT.




2 comments:

  1. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
    Nama Saya: MURNI SANTI
    Email Saya: murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete