Monday 19 December 2016

Kembali Kepada Sistem Dinar dan Dirham : Kelemahan Sistem Wang Fiat

Oleh: Ahmad Mustafa

Kejatuhan nilai Ringgit Malaysia (RM) berbanding Dolar Amerika Syarikat (USD) telah menimbulkan keresahan kepada rakyat Malaysia. Nilai (RM) berada pada nilai yang tertinggi berbanding (USD) adalah pada bulan Ogos 2014 (RM 3.1463 bersamaan dengan USD1). Sejak itu nilai ringgit telah mengalami kejatuhan sebanyak 31.11% (Ogos 2014 - Okt 2016). Secara puratanya setiap bulan nilai RM menyusut sebanyak 1.26% berbanding USD. Penurunan nilai RM ketika ini hampir serupa seperti kejatuhan nilai RM semasa krisis ekonomi Asia pada tahun 1997. Kadar tukaran semasa nilai ringgit berbanding Dolar adalah RM 4.13 bersamaan dengan USD1 (10/10/2016).

Persoalan asas yang bermain di fikiran tentunya, apakah punca sebenar yang membawa kepada penyusutan nilai RM berbanding USD? Dan apakah kesan yang akan berlaku kepada kehidupan rakyat Malaysia ekoran kejatuhan nilai RM? Seterusnya bilakah krisis ini akan berakhir?

Faktor utama yang menyebabkan nilai RM menyusut adalah kerana sistem matawang hari ini dibangunkan atas tiga asas utama;

                   i.            Wang Fiat (Fiat Money)
                 ii.            Nisbah Rizab Berkanun (fractional reserve requirement)
              iii.            Kadar Bunga atau Riba (Interest Rate)

Realiti yang berlaku ketika ini ialah jumlah penawaran matawang yang beredar dalam masyarakat berkembang jauh lebih pesat daripada pengeluaran barangan dan perkhidmatan. Ini kerana pengeluaran Wang Fiat yang digunakan diseluruh dunia ketika ini termasuklah di Malaysia diperakukan (legal tender) berdasarkan jaminan oleh Kerajaan yang memerintah. Perakuan berdasarkan jaminan kerajaan yang memberikan keyakinan kepada orang ramai untuk mengunakan wang tersebut sebagai alat tukar. Dengan kata lain, wang tersebut tidak lagi diperakukan oleh kerajaan yang memerintah, maka wang tersebut sama nilainya dengan kertas kosong. Begitu juga, apabila tahap keyakinan orang ramai terhadap sesuatu matawang berkurang, maka nilai matawang tersebut akan menyusut.

Ini menyebabkan nilai matawang yang digunakan ketika ini terlalu mudah untuk dimanipulasi berdasarkan persepsi khususnya yang berkaitan dengan perkembagan politik dan ekonomi. Masalah ini dikomentari oleh Tun Dr Mahathir sebagaimana ucapannya ;

“Sebenarnya  matawang tidak berharga  melainkan  jika Kerajaan  memberi  nilai kepadanya.   Wang  kertas  RM1.00 bukan  bernilai RM1.00 daripada segi harga kertasnya.   Ia bernilai  RM1.00 kerana itulah nilai yang ditetapkan  oleh Kerajaan.  Jika Kerajaan mencetak angka lima atau  sepuluh maka   nilai  kertasnya  tidak  naik  kepada  RM5.00  atau RM10.00.   Hanya  pengakuan  dan  jaminan  Kerajaan   yang menjadikannya bernilai sebanyak mana yang ditentukan.” (Tun Dr Mahathir Mohammed, Perutusan Hari Raya Aidilfitri, 18/01/1999, Siaran langsung oleh RTM). 

Oleh itu, sekiranya berlaku krisis kepercayaan terhadap perkembangan politik atau berlaku krisis ekonomi disesebuah negara, maka sudah tentu nilai matawang negara tersebut akan jatuh merudum. Realiti ini boleh dilihat dengan jelas dinegara-negara yang sedang bergolak dengan peperangan.

Sejarah Matawang Fiat

Sejarah wang kertas di Malaysia bermula apabila Imperialis British mengeluarkan wang kertas pertama pada tahun 1899 yang bersandarkan kepada surat jaminan dan logam perak. Seterusnya pada tahun 1906, wang tersebut disandarkan kepada Sterling dengan kadar pertukaran $1 Dolar selat = 2s4d (2 syiling dan 4 Pence Sterling) atau $60 Dolar Selat bersamaan dengan 7 wang emas bernilai 20 syiling Sterling setiap satu. Ini bermakna apabila Dolar Selat diserahkan kembali kepada kerajaan, pemiliknya akan mendapat sejumlah emas seperti dicatat di muka depanya.

Wang Pokok Pisang yang diperkenalkan dizaman penjajahan Jepun
Namun apabila Singapura jatuh ke tangan Jepun pada 15 Februari 1942, pihak Jepun telah merekacipta nota bank yang baru bagi menggantikan Dolar Selat. Kesemua nota ini ditukar dengan nisbah 1:1 dengan matawang Jepun (Wang Pokok Pisang). Sesiapa sahaja yang tidak mematuhi arahan menggunakan matawang Jepun sebagai matawang, maka akan dikenakan hukuman yang berat. Bagi memenuhi keperluan ketenteraannya membeli barang-barang keperluan, pihak Jepun telah mencetak Wang Pokok Pisang dengan sewenang-wenangnya.  Pihak Jepun juga turut memperkenalkan not 100 Dolar dan ianya dicetak dengan sesuka hati bagi menampung perbelanjaan ketenteraannya.

Ini menyebabkan hyperinflasi berlaku di Tanah Melayu ketika itu, wang yang beredar sudah sama seperti kertas kosong sahaja. Keadaan sedemikian di alami oleh penduduk Tanah Melayu sehinggalah Dolar Selat digunakan semula apabila Tanah Melayu kembali dijajah oleh British selepas perang dunia ke-2 tamat.

Di peringkat antarabangsa, sejarah wang fiat telah bermula apabila Perjanjian Bretton Woods ditandatangani pada tahun 1944 di Bretton Woods, New Hampshire Amerika Syarikat. Perjanjian yang melibatkan 44 buah Negara dunia telah bersetuju untuk menyandarkan mata wang kertas masing-masing dengan nilai tetap (dengan apungan 1%) kepada Dolar Amerika, dimana  nilai USD35 ditetapkan bersamaan dengan satu auns emas.  Sistem Kewangan berdasarkan mekanisma tersebut  merupakan idea seorang ahli ekonomi yang terkenal pada masa itu, iaitu John Maynard Keynes. Ketika itu semua mata wang yang dimiliki boleh ditukar dengan stok emas di Fort Knox.

Pemansuhan Sistem Sandaran Emas

Kebangkitan Jepun sebagai kuasa industri pada tahun pada tahun 1960an telah berjaya menembusi pasaran Amerika Syarikat. Begitu juga dengan negara-negara eropah yang bangkit sebagai kuasa industri pasca perang dunia ke-2. Ini menyebabkan banyak barang-barang import telah masuk ke Amerika Syarikat akibat permintaan yang tinggi daripada rakyatnya. Keadaan ini menyebabkan banyak Dolar Amerika (USD) yang telah mengalir ke luar negara sehingga menyebabkan imbangan pembayaran Amerika menjadi negatif.

Apabila beberapa buah negara mula menukar USD yang mereka dimiliki dengan emas yang tersimpan di Amerika Syarikat mengikut nisbah yang dipersetujui dalam perjanjian Bretton Woods, simpanan emas di Fort Knox mula berkurang sedikit demi sedikit. Penukaran emas dengan USD yang dimiliki oleh negara lain khususnya negara-negara Eropah menjadi semakin tinggi apabila tersebar khabar angin bahawa Federal Reserve (Bank Pusat AS) telah mencetak USD melebihi kapasiti simpanan emasnya. 

Presiden Perancis Charles de Gaule sebagai orang yang pertama menentang hegemoni USD telah menukarkaan sejumlah 150 juta USD yang dimiliki oleh Perancis dengan simpanan emas Amerika Syarikat. Tindakan Perancis ini kemudian diikuti oleh Sepanyol yang menarik keluar simpanan emas Amerika Syarikat dengan menukarkannya dengan nilai 60 juta USD. Tindakan tersebut telah menyebabkan simpanan emas di Fort Knox berkurang secara drastik. Keadaan simpanan emas Amerika Syarikat menjadi semakin bertambah parah, apabila terpaksa berbelanja dalam perang Vietnam.

Keadaan tersebut menyebabkan kerajaan Amerika Syarikat yang diketuai oleh Richard Nixon, telah memikirkan rancangan baru bagi mengubah sistem matawang antarabangsa. Hasilnya setelah pulang dari Camp David Maryland, Presiden Richard Nixon pada 15 ogos 1971 telah mengumumkan pemansuhan perjanjian Bretton Woods. Maka, tiada lagi hubungan antara matawang dengan sandaran emas. Dengan kata lain, matawang USD yang dimiliki oleh mana-mana pihak, tidak lagi boleh ditukar dengan emas seperti dalam perjanjian Bretton Woods.

Kesannya, semua matawang di dunia telah berubah menjadi matawang fiat iaitu matawang yang bernilai sifar dari segi nilai intrisiknya tetapi nilainya bergantung kepada kumpulan mata wang asing (basket of currencies) dan kepercayaan semata-mata. Keadaan ini menyebabkan nilai matawang yang digunakan diseluruh dunia ketika ini sangat terdedah kepada unsur spekulasi dan manupulasi.

Duit kupang emas di zaman pemerintahan Sultan Ala'udin Riayat Shah II
(Johor) pada tahun 1597 - 1613


Duit pitis (timah) Kelantan - Terengganu
pada abad ke 17-18 masihi

2 comments: