Tuesday 6 December 2016

Konsep Hutang Piutang Dan Muflis Dalam Perspektif Islam

Oleh : Fendi 

Dalam bahasa arab, hutang disebut dengan al-qard (القرض), dan ada kalanya disebut juga sebagai ad-dayn (الـدَّيـن). Secara bahasa al-qard bermaksud al-qath’u (القطع) yang bererti memotong. Ini kerana orang yang memberikan hutang kepada orang lain telah memotong sebahagian hartanya untuk dipinjamkan. Jadi al-qard adalah harta yang diberikan untuk dibayar kembali di kemudian hari.


Jadi hutang adalah pemberian pinjaman sesuatu manfaat kepada seseorang untuk dikembalikan atau dibayar semula dengan jumlah yang sama. Manfaat tersebut mencakupi harta sama ada wang atau barang.

Hutang piutang adalah transaksi di antara dua pihak, di mana satu pihak sebagai pemiutang  dan satu pihak lagi sebagai penghutang.

Hukum Berhutang

Hukum hutang piutang adalah jaiz (dibolehkan). Namun terdapat dua hukum yang berbeza ke atas pemiutang (pemberi hutang) dan juga penghutang (peminjam).

Memberikan hutang atau pinjaman kepada orang yang memerlukan tergolong di dalam perbuatan mulia dan salah satu bentuk taqqarub kepada Allah SWT. Hukumnya tergolong dalam kategori mandub (sunat). Dalil yang menjadi landasannya ialah firman Allah SWT;

Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) [TMQ al-Ma’idah (5):2]

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar)[TMQ al-Baqarah (2):282]

Abu Hurairah ra. Meriwayatkan:

Barangsiapa yang meringankan suatu kesulitan dunia bagi seorang Mukmin nescaya Allah meringankan daripadanya kesulitan akhirat. Siapa sahaja yang mempermudah orang yang sedang mengalami kesukaran nescaya Allah memberinya kemudahan di dunia dan akhirat. (HR Muslim)

Daripada ayat al-Quran dan Hadis Nabi tersebut dapatlah difahami bahawa tidak ada larangan dalam melakukan transaksi hutang piutang ini, bahkan memberikan hutang kepada orang lain adalah sesuatu yang dianjurkan (sunat) dan berpahala. Ini kerana, memberikan hutang termasuk salah satu perbuatan tolong menolong dalam kebaikan dan membantu orang yang sedang dalam kesulitan dan kesusahan.


Sedangkan bagi pihak yang meminjam atau berhutang, hukumnya adalah mubah (harus). Dalil ketentuan hukum mubah ini diambil daripada perbuatan Rasulullah SAW sendiri yang pernah berhutang. Namun perbuatan Rasulullah SAW ini tidak menunjukkan adanya perintah mahupun qarinah (petunjuk) yang memberikan pujian bahawa berhutang ini adalah sunat seperti mana orang yang memberikan hutang. Malah ia juga tidak mengandungi suatu bentuk taqarrub yang membawa pengertian bahawa berhutang ini juga termasuk dalam kategori sunat. Jadi kesimpulannya, perbuatan memberikan hutang kepada orang lain tergolong dalam kategori mandub (sunat) manakala orang yang meminta hutang pula hukumnya mubah (harus).

Kewajipan Membayar Hutang

Pembayaran semula pinjaman (hutang) merupakan perkara yang jelas. Orang yang berhutang perlu melunaskan semula harta yang dipinjam tersebut kepada pemiliknya berdasarkan kesepakatan di antara kedua belah pihak yang berakad. Dengan demikian, hukum berhutang itu adalah mubah sedangkan membayarnya semula adalah wajib. Rasulullah SAW bersabda:

Jiwa seorang mukmin itu tergantung kerana hutangnya sehingga hutangnya dilangsaikan (HR Ahmad dan Tirmidzi)

Rasulullah SAW juga pernah menolak untuk mensolatkan jenazah yang diketahui masih tidak membayar hutang semasa hidupnya dan tidak meninggalkan harta untuk membayarnya. Sehinggalah terdapat penjamin yang ingin menanggung (membayar) hutang tersebut. Bahkan beratnya bebanan hutang ini seperti yang digambarkan dalam sebuah hadis:

Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang (HR Muslim)

Hutang Yang Tidak Dapat Dibayar

Namun demikian, terdapat situasi di mana orang yang berhutang tidak mampu untuk melangsaikan hutangnya pada masa yang ditetapkan. Maka di sini terdapat hukum tertentu ke atas pemiutang dan penghutang.

Allah SWT berfirman;

Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).[TMQ al-Baqarah (2):280].

Di dalam ayat tersebut terdapat anjuran kepada pemiutang agar memberikan penangguhan atau hutang itu disedekahkan, sekiranya orang yang berhutang tidak dapat membayar semula pinjaman sebagaimana yang ditetapkan berdasarkan perjanjian kerana kesempitan atau kesulitan hidup.
Rasulullah SAW bersabda;

Barangsiapa yang mengharapkan agar diselamatkan oleh Allah daripada kesulitan pada Hari Kiamat maka hendaklah ia memberikan keringanan kepada orang yang sedang dalam kesusahan atau menggugurkan hutangnya (HR Muslim).

Perlu diingatkan bahawa anjuran yang dinyatakan di dalam ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW itu merupakan sunat. Ia tidak membawa makna hukum wajib yang terkena ke atas pemiutang.

Bagi orang yang berhutang, tetaplah wajib membayarnya. Kewajipan tersebut tidak akan terangkat melainkan jika pemiutang telah menjadikan harta hutang itu sebagai sedekah.

Tambahan Atau Manfaat Dalam Pembayaran Hutang

Setiap akad hutang yang memberikan manfaat atau penambahan dalam pembayaran hutang merupakan perkara yang diharamkan oleh syara’. Setiap manfaat dan pertambahan tersebut adalah termasuk dalam hukum riba. Jika pertambahan tersebut disyaratkan di dalam akad maka ia jelas merupakan riba. Ini berdasarkan hadis Nabi SAW;

Sesungguhnya Nabi SAW telah melarang hutang yang menarik suatu manfaat (HR al-Harits bin Abi Usamah).

Ibnu Mundzir berkata, “Para ulama’ sepakat bahawa jika pemiutang mensyaratkan kepada penghutang sesuatu tambahan atau hadiah, maka tambahan yang diambil itu adalah riba.” (Al-Ijma’, hal. 39).

Namun begitu sekiranya tambahan tersebut tidak disyaratkan maka perkara tersebut perlu diteliti. Menurut Syeikh Taqiyyuddin An-Nabhani, jika peminjam atau penghutang sudah menjadi kebiasaan memberikan hadiah kepada pemiutang (contohnya pemiutang merupakan sahabatnya atau saudaranya), hukumnya adalah mubah (harus). Tetapi sebaliknya jika tidak pernah atau tidak biasa, maka hukumnya adalah haram. (Asy-Syakhshiyah al-Islamiyah, 2/343).

Sedangkan mafhum hadis riwayat Bukhari dan Muslim yang menerangkan bahawa sebaik-baik manusia adalah yang baik dalam melunaskan hutangnya itu tidak menunjukkan bolehnya membuat pertambahan terhadap akad hutang.

Jika diteliti hadis tersebut berkisar tentang seseorang yang datang kepada Rasulullah SAW untuk menuntut hutang seekor unta yang pernah diberikannya kepada Rasulullah SAW. Lalu Rasulullah SAW meminta sahabat memberikan seekor unta untuk dibayar kepada orang tadi. Namun tidak dijumpai unta yang sebaya kecuali unta yang lebih baik, yakni yang lebih tua.

Jadi isu mengenai topik hadis tersebut adalah tentang as-sadad al-hasan (pelunasan hutang yang lebih baik) dan bukannya tentang ziyadah ‘amma ustuqridha iaitu pertambahan jumlah hutang yang dipinjam.

Kesimpulannya, Rasulullah SAW tidak membayar hutang unta itu dengan pertambahan jumlah unta seperti mana yang dipinjam. Sebaliknya beliau SAW tetap membayar seekor unta tetapi dengan lebih baik kualitinya iaitu yang lebih tua. Begitulah ketentuan hukum-hukum tentang permasalahan sekitar hutang-piutang.


5 comments:

  1. Selamat siang Pak / Ibu

    Kami menyambut Anda ke PERUSAHAAN PINJAMAN ELIZEBETH ISAAC, tempat kami memberikan pinjaman asli dan serius seperti:



    LAYANAN PINJAMAN TERSEDIA TERMASUK:
    ================================
    * Pinjaman Komersial.
    *Pinjaman pribadi.
    * Pinjaman Bisnis.
    * Pinjaman Investasi.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pinjaman Akuisisi.
    * Pinjaman konstruksi.
    * Pinjaman Kartu Kredit
    * Pinjaman Konsolidasi Utang
    * Pinjaman Bisnis dan banyak lagi:

    Kami memberikan pinjaman dengan tingkat bunga 2% tanpa agunan yang diperlukan, jadi kami dapat mengatakan bahwa kami memberikan PINJAMAN TANPA KERJA, Anda tidak perlu merasa buruk atau kecewa dengan bank yang meminta jaminan, cukup hubungi kami dengan mengirim email kepada kami di:

    elizebethisaac@gmail.com

    Terima kasih

    kami menunggu untuk mendengar dari Anda segera

    ReplyDelete
  2. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  4. Ini dari perusahaan yang telah dapat membantu begitu banyak orang baik dari Indonesia maupun Malaysia dan di luarnya Kami telah dapat membantu berbagai orang dari berbagai pekerjaan kehidupan dan juga berbagai kategori pekerjaan Kami telah dapat memberikan pinjaman untuk hampir semua pemohon pinjaman di perusahaan ini dan jika dengan cara apa pun Anda meragukan kami, kami akan merujuk Anda ke banyak dan banyak pelanggan yang telah mendapatkan pinjaman dari kami sehingga Anda dapat menghapus keraguan keraguan dari pikiran Anda Kami telah dapat membantu baik yang bangkrut maupun mereka yang mencari modal tambahan untuk mendanai bisnis mereka dalam bentuk apa pun Di perusahaan ini, prioritas utama kami sejak hari pertama hingga sekarang adalah memastikan semua pencari pinjaman di perusahaan ini mendapatkan pinjaman mereka dan kami sangat berkomitmen untuk ini dengan memastikan hampir 100% dari semua pencari pinjaman di perusahaan ini mendapatkan pinjaman mereka Jika dengan cara apa pun Anda masih ragu, silakan hubungi kesaksian terbaru kami di t dia menghubungi detail di bawah ini untuk menghapus segala bentuk keraguan dari pikiran Anda_________[WhatsApp: +6287818697754]

    Company___[ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY]
    e_mail_________[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp___[+6282274045059]

    ReplyDelete
  5. Penjelasan diatas sangat jelas dan mudah dipahami. Konsep hutang piutang atau account receivable adalah sebuah konsep yang membahas mengenai bagaimana setiap manusia bertahan hidup dengan melakukan hutang ataupun piutang.

    ReplyDelete