Sunday 17 August 2014

Umar RA Melantik Syifa' Sebagai Qadhi

1. Hukum mengangkat seorang pemimpin daripada kalangan wanita telah diperjelaskan oleh hadis yang diriwayatkan oleh Abu Bakrah ra

لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً
"Tidak akan berjaya satu kaum yang melantik wanita mengurus urusan mereka" (Riwayat al-Bukhari)

2. Rasulullah SAW mendapat khabar bahawa bangsa Parsi telah mengangkat pemimpin daripada kalangan wanita iaitu Purandakh sebagai RATU mereka. Yang dimaksudkan adalah mereka telah melantik wanita menjadi penanggungjawab dalam mengatur hukum-hukum dan urusan diantara mereka.

3, Dari sini bahawa wanita yang telah diangkat oleh bangsa Parsi adalah sebagai kepala, pemimpin tertinggi mereka. Inilah yang kita kata bahawa jawatan yang disandang tersebut adalah dalam wilayah (urusan) pemerintahan.

4. Maka konteks hadis tersebut menjelaskan status wanita sebagai HUKKAM yang melaksanakan undang-undang di dalam sesebuah negara. Dan tidak boleh menggunakan hadis tersebut untuk di generalize dalam permasalahan-permasalahan lain kecuali isu yang dibincangkan hanyalah dalam masalah wilaayatul amri (Hukkam)



5. Persoalannya disini apakah takrif yang jelas tentang Qadhi ? Adakah ia termasuk dalam wilayah kekuasaan ke atas umat untuk menerapkan hukum ?

Di sini kita lihat definisi al-Hukmu dan Qadhi ;

a) al- Hukmu - الحكم والملك والسلطان بمعنى واحد وهو السلطة التي تنفذ الأحكام
al-hukm, al-mulk dan as-sulthân pengertiannya sama, yaitu kuasa eksekutif yang menerapkan/melaksanakan hukum

b) Qadhi - الاخبار بالحكم على سبيل الالزام
bertugas untuk menyampaikan/mengkhabarkan hukum yang bersifat mengikat.

Rujuk kitab nizhamul hukmi dan Ajhizah Daulah Khilafah karya HT.

6. Qadhi tidak mempunyai autoriti lain selain yang telah ditugaskan kepadanya. Apa-apa masalah seperti persengketaan manusia dalam masalah muamalat dan uqubat serta penyelesaian dalam kes-kes mukhalafat yang membahayakan hak jamaah seperti di pasar dan jalan-jalan, itu semua diselesaikan oleh qadhi dengan mengeluarkan keputusan hukum syara' ke atas permasalahan yang berlaku. Sedangkan yang mengimplementasikan keputusan tersebut adalah kuasa eksekutif.

7. Hukkam pula adalah mereka yang menerapkan hukum-hukum negara ke atas umat bukan cuma menyatakan hukum tertentu ke atas manusia. Jika keputusan seorang qadhi tidak didengari atau diingkari oleh pihak yang terlibat, maka kuasa tanfidz yang ada pada hukkam ini akan mengambil tindakan.


8. Maka tidak ada masalah melantik wanita sebagai qadhi khusumat atau qadhi hisbah sebab itu tidak termasuk dalam wilayah kekuasaan. Bahkan ketaatan manusia juga tidak ada pada seorang qadhi. Qadhi itu sendiri seperti yang telah dijelaskan hakikatnya tidak mempunyai sebarang autoriti ke atas manusia. Tugasnya hanya menyampaikan hukum syara' terhadap situasi masalah yang terjadi di antara manusia.

9. Tindakan Umar yang mengangkat seorang wanita sebagai qadhi di pasar (qadhi hisbah) tidak melanggar ketentuan hukum larangan ke atas wanita menjadi pemimpin.        
                                                
10. Dalam masalah ini kita perlu jelas beza antara urusan kekuasaan (pemerintahan) dan urusan Qadhi yang menjawat sebagai pegawai pemerintah. Hadis di atas menjelaskan tentang HARAM mengangkat wanita sebagai pemegang autoriti negara sedangkan dalam bab lain tidak ada masalah untuk wanita dilantik menjadi ketua.

11. Jadi tidak ada masalah kalau wanita bernama Rahayu atau Maznah ingin jadi qadhi, guru besar, Ketua cawangan DBKL, Ketua Pengarah Kesihatan dan lain-lain asalkan tugas tersebut bukanlah tugas dalam wilaayatul hukm


12. Kesimpulanya janganlah terburu-buru mengambil kes Umar melantik Syifa' itu sebagai keabsahan hujah kita untuk mengatakan bolehnya melantik wanita menjadi pemimpin negara, negeri atau daerah. Lihat perbincangan hadis yang sebenar sebelum menarik kesimpulan.

Lantunan Fikrah Hizbut Tahrir (Rujukan Nizhamul Ijtimaei, Nizhamul hukmi, Ajhizah Daulah Khilafah)

3 comments:

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Nama saya Asmaul Khusnuliyah, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini agar semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp. 12,3 juta untuk seorang pria di Afrika. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, maka saya berdiskusi dengan teman saya Bu Mitu Maria yang kemudian memperkenalkan saya dengan Ibu Helen Wilson, Manajer Kantor Keuangan WEMA, sehingga teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Ibu Sarah. Maka saya menghubungi Bu Sarah melalui email: helenwilson719@gmail.com dan juga di WhatsApp: +1-585-326-2165

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp640 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan penjamin untuk pengalihan pinjaman tersebut, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 4 jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke rekening bank saya.

    Saya kira itu bercanda sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya sudah dikreditkan Rp640 juta. Saya sangat senang akhirnya ALLAH menjawab doa-doa saya dan Dia telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Semoga ALLAH memberkati Bu Helen yang telah memberi saya kehidupan yang adil, maka saya berpesan kepada siapapun yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Bu HELEN WILSON via email: (helenwilson719@gmail.com) dan WhatsApp: +1-585-326-2165 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada ALLAH untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (asmaulkhusnuliyah1@gmail.com)
    Salam pembuka

    ReplyDelete