Oleh: M Faizal Abu Suhaib
Pembentangan Bajet 2017 dilakukan seperti lazimnya
setiap tahun bagi mengatur perbelanjaan Malaysia sepanjang tahun 2017.
Pembentangan bajet 2017 oleh Dato’ Sri Najib yang juga merupakan Menteri
Kewangan Malaysia kali ini mendapat perhatian yang lebih
khusus memandangkan Malaysia sedang berhadapan dengan keadaan kelembapan ekonomi
dan juga menghadapi kekurangan pendapatan yang mendadak akibat kejatuhan harga
minyak dunia. Tambahan pula, pengisytiharan pembubaran parlimen bagi membuka
laluan kepada diadakan PRU14 kini
terletak ditangan Dato’ Sri Najib.
Segala justifikasi dan ‘rasionalisasi’ terhadap budget 2017 yang diberikan oleh para
menteri dan para cendekiawan
tentunya sangat sukar untuk dihadam oleh rakyat kebanyakkan yang secara nyata
berhadapan dengan peningkatan kos sara hidup. Tambahan pula kesan kelembapan
ekonomi Malaysia ketika ini dapat dilihat dan dirasakan sendiri. Banyak syarikat
besar, satu demi satu terpaksa membuang
pekerja bagi mengurangkan kos operasi, peniaga-peniaga kecil banyak yang
terpaksa gulung tikar, para graduan sukar untuk mendapat pekerjaan, bahkan
semakin ramai rakyat Malaysia yang terpaksa membuat kerja sampingan semata-mata
untuk menampung kos kehidupan yang semakin meningkat.
Walaupun harapan indah yang diberikan setiap tahun
daripada pembentangan bajet ternyata
berbeza dengan realiti kehidupan sebenar yang dihadapi oleh kebanyakkan rakyat,
namun ianya masih belum dapat menyedarkan rakyat Malaysia tentang kerosakan
sistem ekonomi kapitalis yang digunakan dalam menguruskan ekonomi Malaysia. Secara
umumnya, rakyat Malaysia melihat bahawa kepincangan yang berlaku dalam pengurusan ekonomi
Malaysia sehingga membawa kepada masalah seperti kenaikkan kos sara hidup,
kurang peluang pekerjaan dan sebagainya adalah disebabkan kegagalan urustadbir
negara oleh kerajaan yang memerintah.
Walhal, hakikatnya sudah banyak contoh yang berlaku
di seluruh dunia menunjukkan perubahan kerajaan tanpa perubahan sistem tidak menghasilkan perubahan seperti yang
diharapkan. Oleh itu, umat Islam khususnya di Malaysia harus menyedari bahawa
kerosakkan dan kesengsaraan hidup yang
sedang dialami ketika ini adalah disebabkan pengurusan ekonomi negara Malaysia
diuruskan berdasarkan sistem ekonomi
kapitalis.
Jalan
Keluar daripada Bajet Janji Manis Ekonomi Kapitalis
Pernahkah anda terbayang hidup disebuah Negara yang
tiada rakyatnya miskin? Hinggakan pemerintah negara terpaksa mengerahkan
pegawainya untuk pergi ke ceruk-ceruk desa untuk mencari rakyat yang miskin
agar bantuan negara dapat disalurkan namun pegawai kerajaan tersebut terpaksa balik
dengan hampa kerana tidak dijumpai rakyat yang mahu terima bantuan tersebut.
Percaya atau tidak, keadaan ini benar-benar pernah berlaku dalam sejarah
kewujudan Pemerintahan Khilafah.
Diriwayatkan oleh Yahya bin Said yang juga salah
seorang gabenor berkata, "Saya
pernah diutus Umar bin Abdul Aziz untuk memungut zakat ke Afrika. Selepas
memungutnya, saya berniat untuk memberikannya kepada orang fakir. Namun, saya
tidak menjumpai seorang pun. Umar bin Abdul Aziz telah menjadikan semua rakyat
pada waktu itu kaya. Akhirnya, zakat itu saya putuskan untuk membeli hamba
sahaya lalu memerdekakannya."
Adakah kegemilangan ini dicapai dalam negara yang
mengamalkan sistem Kapitalis mahupun Sosialis? Tidak sama sekali! Kegemilangan
ini wujud di era pemerintahan Islam, semasa zaman kepimpinan Khalifah Umar
Abdul Aziz. Kegemilangan ini bukan semata-mata kerana kehebatan Umar bin Abdul
Aziz sebagai pemerintah. Tetapi disebalik kehebatan ini adalah kerana pelaksanaan sistem
ekonomi yang adil, yang manusiawi, yang diwahyukan oleh pencipta manusia (Allah
SWT) iaitu sistem ekonomi Islam. Sistem ekonomi Islam adalah merupakan sebahagian daripada komponen dalam sistem
pemerintahan Negara Islam iaitu Sistem Khilafah. Sebuah bentuk pemerintahan
yang telah diasaskan oleh Rasulullah SAW di Madinah.
Inilah jalan keluar kepada permasalahan ekonomi
yang dideritai rakyat akibat kerapuhan sistem ekonomi Kapitalis. Buletin Khaira
Ummah kali ini ingin berkongsi gambaran tentang bagaimana belanjawannya diatur dalam
sistem ekonomi Islam. Bermula
daripada aspek penjanaan pendapatan hinggalah bagaimana pendapatan yang
diperolehi dibelanjakan.
Batu Asas
Ekonomi Islam
Negara Khilafah mengatur belanjawan negara melalui
institusi yang dinamakan Baitul Mal. Baitul Mal mengendalikan segala urusan
kewangan Negara dengan mengurus harta yang diterima oleh negara dan mengurus
pengagihannya kepada rakyat yang berhak menerimanya.
Sejarah Baitul Mal ini diasaskan oleh Nabi SAW
sendiri. Cumanya di zaman Nabi SAW, Baitul Mal belum ada tempat (bangunan) yang
khusus. Ini disebabkan harta yang masuk pada saat itu belum begitu banyak dan
kebiasaannya Nabi SAW akan mengagihkan kepada kaum Muslimin dengan kadar yang
segera.
Saidina Abu Bakar, pada tahun
kedua pemerintahannya, beliau telah mewujudkan lokasi khusus Baitul Mal iaitu di
rumahnya sendiri. Pada zaman pemerintahan Umar, negara Islam semakin berkembang
dan semakin banyak harta yang mengalir ke kota Madinah. Maka Saidina Umar telah
membuat bangunan Baitul Mal yang khusus, membentuk struktur pengurusan harta
Baitul Mal yang lebih tersusun dengan melantik para penulis dan pengurus. Sejak
itu, institusi Baitul Mal memainkan peranan utama sebagai menjana ekonomi Islam
yang adil dan stabil.
Baitul
Mal sebagai Institusi Pengurus Belanjawan Negara Islam
Baitul Mal sebagai pengurus
belanjawan negara, secara asasnya terdiri daripada dua sektor utama iaitu
Sektor Pendapatan Negara (Qism Al-Waradat) dan Sektor Perbelanjaan Negara (Qism
Al-Nafaqat). Penjelasan secara umum peranan kedua-dua sektor ini seperti
dibawah:
Sektor Pendapatan Negara (Qism
Al-Waradat)
Qism Al-Waradat bertanggungjawab
mengurus harta yang masuk ke dalam Baitul Mal termasuk seluruh harta yang
menjadi sumber pendapatan negara. Sektor ini mempunyai 3 bahagian (Diwan) utama seperti gambarajah
dibawah.
Gambarajah Qism Al-Waradat dalam Daulah Khilafah
|
Bahagian pertama ialah Diwan
Al-Fai’ Wa Al-Kharaj. Diwan ini merupakan
bahagian yang bertanggungjawab atas penyimpanan dan pengaturan sumber
pendapatan negara yang meliputi harta fai’ bagi seluruh kaum Muslimin. Ia juga
menguruskan kemasukan dari dharibah (satu bentuk pungutan) yang diwajibkan ke
atas kaum Muslimin tatkala sumber pendapatan Baitul Mal tidak mencukupi untuk
memenuhi anggaran perbelanjaan yang bersifat wajib, baik dalam keadaan Negara
mengalami krisis mahupun tidak. Untuk keperluan ini, dikhususkan suatu bahagian
di dalam Baitul Mal di mana harta tersebut diuruskan untuk mengatur kepentingan
kaum Muslimin serta kemaslahatan mereka sesuai dengan pendapat dan ijtihad
Khalifah.
Bahagian kedua ialah Diwan
Al-Milkiyyah Al-Ammah (Pemilikan Umum), bertanggungjawab untuk menguruskan
harta milik umum. Islam memandang kekayaan minyak, gas dan sumber galian
sebagai harta milik umat secara kolektif. Harta ini tidak boleh dihakmilik,
dimonopoli oleh individu, syarikat mahupun negeri atau negara. Ianya adalah
harta umat yang mana wajib diuruskan oleh negara dan kekayaannya akan
dikembalikan kepada umat. Nagara hanya diamanahkan untuk mengurus, bukan
pemilik harta ini. Di dalam negara Kapitalis, umat dinafikan hak mereka keatas
kekayaan mereka ini malah dikenakan bayaran mahal. Selain minyak, gas dan bahan
galian, harta milik umum yang lain ialah elektrik, laut, sungai, perairan, mata
air, hutan, padang ragut, dan tempat khusus yang dirizabkan oleh Negara.
Bahagian yang ketiga ialah Diwan
as-Sodaqat, bertanggungjawab menguruskan harta zakat. Keseluruhan harta zakat ditempatkan
di dalam Baitul Mal secara khusus, diasingkan daripada harta yang lain kerana
ianya wajib diagihkan kepada golongan tertentu sahaja iaitu lapan golongan asnaf
zakat. Harta zakat hari ini banyak digunakan untuk perkara-perkara yang
sepatutnya menjadi tangggung jawab negara seperti pendidikan dan perubatan. Islam
memandang pendidikan
dan perubatan rakyat adalah tanggung jawab negara. Negara wajib menggunakan harta
daripada sumber pendapatan
negara untuk penuhi keperluan asas rakyat ini. Tidak boleh menggunakan dana
zakat untuk tujuan
menampung kos pendidikan dan perubatan. Bayangkan jika dana zakat yang ada
ketika ini disalurkan kepada asnaf seperti golongan fakir dan miskin sudah tentu
kadar kemiskinan dapat diatasi dengan berkesan.
Sektor Perbelanjaan Negara (Qism
Al-Nafaqat)
Qism Al-Nafaqat adalah sektor
pengeluaran yang mencakupi semua jenis harta yang wajib dibelanjakan oleh
Negara untuk pelbagai keperluan termasuk pembelanjaan Baitul Mal itu sendiri. Di
dalamnya terdapat beberapa 8 bahagian (Diwan) untuk memastikan kecekapan dan
keadilan perbelanjaan
negara seperti didalam gambarajah dibawah.
|
Bahagian yang bertanggungjawab
menggubal bajet negara Islam termasuk
anggaran pendapatan dan perbelanjaan negara ialah Diwan Al-Muwazanah al-Ammah
(Bajet Umum).
Untuk memastikan perbelanjaan dibelanja dengan adil, maka Diwan
Al-Muraqabah (Pengawasan) diwujudkan sebagai pemeriksa (auditor) untuk meneliti
secara mendalam keadilan pengagihan harta negara oleh para pegawai yang diamanahkan
mengelolakan harta-harta tersebut termasuk mengawasi urusan administrasi
seluruh struktur Diwan dan Administrasi Negara seperti digambarajah diatas.
Kesimpulan
Inilah secara umum struktur
administrasi sistem kewangan Negara Islam Khilafah dalam mengatur belanjawan
Negara. Ianya ternyata jauh berbeza dari sistem ekonomi Kapitalisme yang
diamalkan pada hari ini. Kembali menerapkan sistem ekonomi Islam merupakan jalan
keluar kepada permasalahan ekonomi yang dihasilkan oleh sistem ekonomi
Kapitalis. Semoga tulisan ringkas ini mampu memberi kesedaran bahawa sistem
ekonomi Kapitalis ciptaan
manusia ini perlu ditolak dan mampu menyedarkan umat Islam untuk berganding
bahu berusaha agar segera diganti dengan sistem ekonomi Islam yang akan
mendatangkan kesejahteraan untuk seluruh umat manusia.
No comments:
Post a Comment