Saturday 26 November 2016

Kongsi Gelap Dan Ancaman ISIS

Portal berita Al-Jazeerah melapurkan bahawa terdapat seramai 40,000 penjenayah yang menganggotai sebanyak 49 pertubuhan kongsi gelap yang bertanggungjawab terhadap pelbagai jenayah seperti rompakan bersenjata, penyeludupan dadah, pelacuran, pinjaman tanpa-lesen (Ah Long), ugutan dan juga pembunuhan upahan [1]. 

Jumlah seramai 40,000 ahli pertubuhan kongsi-gelap di negara ini adalah lebih besar dari jumlah keanggotaan pertubuhan kongsi-gelap mafia yang terbesar di dunia, iaitu Solntsevskaya Bratva, sebuah pertubuhan mafia Rusia yang mempunyai seramai 9,000 anggota yang sebahagian besarnya beroperasi dengan penyeludupan dadah dari Afghanistan [2]. Ini bermakna seramai 63 penduduk Rusia adalah merupakan ahli kongsi gelap dan angkanya adalah lebih rendah daripada 1428 penduduk di Malaysia, dari setiap 1 juta orang.


Tetapi yang beredar dan yang menjadi isu panas di media-media tempatan arus perdana dan juga media liberal adalah ancaman oleh gerakan Daulah al-Islamiyyah Iraq wa as-Syam (DAESH) atau Islamic State of Iraq and Syam (ISIS). Belum pun berlaku pembunuhan dan pengeboman yang mengorbankan nyawa manusia, ancaman gerakan ini dikatakan begitu serius dan sangat merbahaya, malah lebih serius daripada ancaman sebanyak 49 pertubuhan kongi-gelap di seluruh negara. 

Beberapa bulan yang lalu telah berlakunya kejadian pembunuhan melalui tembakan dan pembunuhan ala Mafia di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan beberapa lokasi lain, tetapi hanya dipandang ringan oleh media tempatan dan liberal. Di seluruh dunia, tiga buah negara yang mempunyai jumlah angka korban yang terbesar daripada penembakan dengan menggunakan senjata (tidak termasuk angka korban daripada gerakan pemisah revolusioner dan peperangan) adalah Afrika Selatan, Slovakia dan  Zimbabwe, dengan angka 700, 438 dan 47 masing-masing, dari setiap 1 juta penduduk (data 2002) [3], di mana kesemua negara tersebut adalah negara sekular dan agama tidak memainkan peranan di dalam kehidupan negara.

Peguam liberal seperti Zaid Ibrahim menyalahkan idea agama yang bercorak extremis boleh membunuh tetapi idea liberal tidak mungkin akan mengakibatkan pembunuhan. Juga setengah-tengah pendapat yang mengatakan bahawa “religiously promoted violence” atau keganasan yang diasaskan oleh agama adalah lebih merbahaya daripada keganasan oleh gerakan-gerakan kriminal ini. 

Tetapi fakta menunjukkan bahawa belum ada kematian di negara ini yang disebabkan oleh “religiously promoted violence” atau keganasan yang disebabkan pelampau (ekstremis agama) agama. Juga dari sejarah yang lalu, memang terdapat peperangan yang diasaskan kepada keagamaan seperti perang Salib selama dua ratus tahun disebabkan oleh Kristian Eropah mahu menguasai Al-Quds, tetapi fakta menunjukkan bahawa perang yang paling berdarah yang mengorbankan paling banyak nyawa manusia seperti Perang Dunia Pertama dan Kedua bukan disebabkan oleh faktor keagamaan. Dan juga angka korban berjuta-juta orang penduduk semasa Cultural Revolution (kematian 30 juta penduduk China) oleh parti Komunis di China dan Great Purge (kematian 20 juta penduduk Soviet Union) oleh Stalin di Rusia bukan disebabkan oleh keagamaan, malah adalah berasal dari ideologi ateis yang menolak adanya Tuhan.


No comments:

Post a Comment