Oleh : Mus’ab
Berdasarkan laporan yang dikeluarkan
oleh Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC), purata harga rumah di Malaysia
pada tahun 2014 ialah sekitar RM280 ribu seunit. Kawasan tumpuan utama penduduk
Malaysia iaitu Kuala Lumpur, purata harga rumah telah mencecah harga RM660 ribu
seunit, diikuti oleh negeri Selangor RM430 ribu, Sabah RM420 ribu dan Pulau
Pinang RM320 ribu. Manakala negeri seperti Perlis, Kedah dan Melaka pula purata
harga rumah adalah sekitar RM150 ribu. Berdasarkan trend, harga rumah akan terus
meningkat dari tahun ke tahun khususnya di kawasan yang menjadi tumpuan seperti
Lembah Kelang. Kajian yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Khazanah (KRI)
mendapati purata harga rumah ketika ini di Malaysia adalah 4.4 kali lebih
tinggi berbanding purata gaji tahunan sebenar rakyat Malaysia.
Trend peningkatan harga rumah
ternyata telah memberikan kesan secara langsung terhadap ketidakmampuan rakyat
Malaysia khususnya golongan muda untuk memiliki rumah sendiri. Bagi yang telah
berjaya mendapatkan pinjaman perumahan, mereka perlu memperuntukkan hampir
separuh yakni kira-kira 47% daripada pendapatan mereka hanya untuk membayar
pinjaman perumahan selama lebih kurang 30 tahun. Jika ditambah dengan pinjaman
kereta, maka lebih daripada separuh pendapatan terpaksa diperuntukkan hanya
untuk membayar hutang rumah dan kereta. Memperuntukkan setiap bulan lebih dari
separuh pendapatan bulanan hanya untuk menyelesaikan hutang rumah dan kereta sudah menjadi
fenomena biasa bagi rakyat Malaysia.
Sudah tentu perkara sebegini akan
memberi tekanan fizikal dan mental kerana terpaksa berkerja keras untuk
menyelesaikan komitmen hutang yang banyak dalam tempoh yang sangat panjang.
Kehilangan pekerjaan ketika hutang rumah mahupun kereta masih lagi belum
terlangsai, tentunya merupakan satu perkara yang sangat membimbangkan. Situasi
sebegini menyebabkan tumpuan atau halatuju hidup akhirnya terjerat kepada
kehidupan yang berkisar kepada duniawi semata-mata, siang dan malam berfikir
tentang bagaimana untuk mencari duit. Bagi yang kurang bernasib baik,
kehilangan pekerjaan ketika hutang rumah masih berbaki separuh jalan, sudah
pasti bukan sahaja rumah ataupun kereta yang berkemungkinan akan dilelong
tetapi juga turut dihimpit dengan baki hutang yang perlu dijelaskan.
Keadaan sebegini sering kali
menyebabkan umat Islam seperti tiada masa untuk memikirkan soal kewajipan yang
wajib dilakukan sebagai seorang muslim. Kehidupan dunia yang begitu indah serta
desakan hidup yang dihimpit dengan hutang-piutang akhirnya menjadikan ramai
manusia bukan sahaja lalai dan lupa dengan kewajipan tetapi sering kali juga
turut terjebak dengan pelbagai macam kemungkaran seperti pecah amanah, rasuah,
penipuan dan lain-lain lagi.
Dalam sistem ekonomi Islam, rumah
merupakan salah satu daripada keperluan asas ummat yang wajib dijamin oleh
Khalifah. Sebagai ketua negara, Khalifah bertanggungjawab untuk memastikan
setiap rakyatnya mempunyai tempat tinggal yakni rumah. Jika terdapat
warganegara Daulah yang hidup merempat yakni
tidak mempunyai tempat tinggal walaupun seorang, maka ianya merupakan kelalaian
Khalifah sebagai ketua negara yang akan diminta pertanggungjawaban di hadapan
Allah SWT di akhirat kelak. Jaminan pemenuhan tempat tinggal oleh Khilafah ke
atas setiap warganegara dapat dilakukan dengan melaksanakan dasar-dasar politik
ekonomi Islam.
Dasar yang pertama ialah, Khalifah
mewajibkan setiap orang lelaki yang mampu
bekerja supaya keluar bekerja mencari nafkah agar keperluan asas dirinya
serta orang lain yang berada dibawah tanggungjawabnya dapat dipenuhi. Allah SWT
berfirman:
“Tempatkanlah mereka (para istri) di
mana kamu bertempat tinggal, sesuai dengan kemampuanmu” [TMQ At-Talaq (65): 6].
Jika tidak mempunyai pekerjaan, maka
menjadi tanggungjawab kepada Khalifah untuk merangka rancangan ekonomi agar
dapat menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi. Bagi yang tiada keupayaan
untuk bekerja pula, maka kewajipan untuk memenuhi keperluan asas termasuklah
tempat tinggal terletak di bahu anggota keluarga yang terdekat. Akhir sekali,
sekiranya ahli keluarga tidak mampu untuk membantu atau tidak mempunyai ahli
keluarga, maka Khalifah akan menggunakan perbendaharaan negara iaitu Baitul Mal
untuk memenuhi keperluan tempat tinggal. Dengan kata lain, jaminan memiliki
tempat tinggal keatas setiap warganegara adalah tanggungjawab ke atas Khalifah.
Oleh itu, Khalifah perlu memberikan komitmen terhadap setiap perkara yang dapat
merealisasikan terpenuhnya keperluan asas keatas setiap warganegaranya.
“Imam itu adalah penjaga, dan dia
bertanggungjawab tehadap Rakyatnya."
[Hadis Mutafaqun Alaih].
Kedua, membanteras segala
unsur-unsur yang boleh mengganggu interaksi secara semula jadi antara penawaran
dan permintaan rumah. Harga rumah mesti dilepaskan kepada interaksi penawaran
dan permintaan untuk menentukan harganya. Jika permintaan rumah adalah tinggi
berbanding dengan penawaran, maka sudah tentu harganya akan meningkat.
Begitulah juga dengan sebaliknya, di mana jika penawaran terhadap rumah adalah
lebih tinggi berbanding dengan permintaan, maka secara automatik harga rumah
akan menurun. Demikianlah keadaan yang akan berlaku keatas harga rumah, jika
permintaan dan penawaran dibiarkan berinteraksi secara semula jadi. Namun,
unsur-unsur seperti spekulasi dapat merosakkan interaksi semula jadi tersebut,
di mana akhirnya harga rumah tidak lagi ditentukan berdasarkan interaksi antara
permintaan dan penawaran, tetapi ditentukan oleh spekulasi yang dilakukan oleh
para spekulator.
Unsur spekulasi merupakan antara
faktor utama harga rumah di Malaysia ketika ini melambung tinggi ke tahap yang
tidak munasabah, di mana pemaju secara puratanya mengaut keuntungan separuh
daripada setiap harga jualan rumah. Namun begitu, unsur spekulasi tersebut
tidak dapat dihalang kerana ianya merupakan salah satu elemen yang menggerakkan
sistem ekonomi kapitalis. Berbeza halnya dalam sistem ekonomi Islam, sebarang
unsur yang boleh merosakkan interaksi secara semula jadi antara permintaan dan
penawaran seperti spekulasi dicegah dengan undang-undang negara oleh Khalifah
kerana Haram hukumnya.
Ketiga, melarang sebarang aktiviti
perniagaan yang berasaskan riba. Umat Islam ditegah daripada terlibat dengan
sebarang urusniaga atau aktiviti jual beli yang terdapat unsur riba. Kerana
itu, dalam politik ekonomi Islam, tidak akan ada institusi kewangan seperti
bank yang bebas memberikan pinjaman riba secara besar-besaran seperti sekarang.
Bank yang ada ketika ini bukan sahaja menjadi jantung yang mengerakkan ekonomi
kapitalis yang berasaskan riba, tetapi juga turut berperanan mencipta ‘kuasa
beli palsu’ dengan memberikan hutang kepada pengguna.
Dalam interaksi
permintaan dan penawaran rumah yang berlaku secara semulajadi, apabila pengguna
tidak mampu untuk membeli rumah kerana kuasa beli yang rendah, maka para pemaju
perumahan terpaksa menurunkan harga rumah.
Namun dengan adanya institusi-institusi kewangan yang memberikan
pinjaman, ia telah mencipta ‘kuasa beli palsu’ dalam putaran ekonomi. Keadaan
ini bukan sahaja menyebabkan pemaju perumahan tidak ingin menurunkan harga
rumah kerana ‘kuasa beli palsu’ yang telah diciptakan oleh bank, tetapi juga
penciptaan hutang dan penjanaan keuntungan daripada riba turut mencipta banyak
‘gelembung ekonomi’. Keadaan sedemikian tidak berlaku dalam sistem ekonomi
Islam kerana dicegah oleh undang-undang negara.
Demikianlah, antara dasar politik
ekonomi Islam dalam memastikan rumah yang menjadi salah satu keperluan asas
dapat dipenuhi. Namun begitu, politik ekonomi Islam tidak akan dapat
dilaksanakan tanpa adanya Daulah Khilafah. Ini kerana hanya dalam sistem
Khilafah sahaja politik ekonomi Islam dan juga sistem-sistem Islam yang lain
seperti sistem pendidikan, uqubat, pergaulan dan pemerintahan dapat diterapkan
secara sempurna. Oleh itu, umat Islam hari ini diseluruh dunia perlu
bersama-sama berusaha untuk menegakkan semula Daulah Khilafah.
No comments:
Post a Comment